Проповідь cтудента  II-го курсу Київської Духовної Академії Гичуна Івана,

призначена для проголошення в Академічному храмі Різдва Пресвятої Богородиці за Всенощною службою 3 грудня 2008 року на тему: «Пресвята Діва Марія як приклад благочестя  і послуху волі Божій»

 

Во імя Отця і Сина і Святаго Духа.

 

В цей день, дорогі во  Христі отці, брати і сестри, ми святкуємо незвичайну подію з життя Пресвятої Діви  Марії – Введення Її в храм. Її батьки, благочестиві Іоаким та Анна, виконуючи дану Богові обіцянку, приводять свою єдину улюблену доньку до храму. І не просто приводять, як вперше багатьох із  нас у свій час приводили до церкви, а приводять для того, щоб повністю й всеціло  віддати Її на служіння Богу. Зустрівши Її,  священик,  як сповіщає  нам Святе Передання, будучи натхнений  Духом Святим, вводить Її в Святе Святих Єрусалимського храму, і тим самим вказує на Її особливу місію для всього людства.

Важливо зрозуміти  те, що Свята Діва Марія дійсно була підготовлена для цього. Її святі батьки ще від самого  народження  навчили Її любові до рідних і близьких, а головне – любові до  Бога, любові, яка досягає в Ній такої глибини і сили, що Вона стала, як промовляється в молитві, «чеснішою від херувимів і незрівнянно славнішою від серафимів».  І Всезнаючий Господь не залишив Її просто в ряді праведників Старого Заповіту, а  обрав для великої місії   -  стати Матір’ю Господа нашого Ісуса Христа.

Святий Миколай Кавасила зауважує, що великий задум Творця про спасіння людства  починається  з Святої Діви  і є, власне, не лише  плодом  дії в Ній Святого Духа, але й плодом  Її палкої віри  і свобідної волі.

Вдумуючись в цю подію  важко не помітити, як люблячий нас Господь, показує нам такий реальний образ благочестя і святості, який ми зустрічаємо в лиці ще тоді майбутньої Богородиці. Живучи при Єрусалимському храмі, Вона добросовісно виконувала всі покладенні на неї послухи й будучи ще зовсім юною Вона змогла поєднати в собі всі найкращі людські якості. Образ святої Діви – дійсно чистий, святий і непорочний. В Ній він став таким, що навіть дозволив вмістити самого Бога. Але й ми з Вами  в своєму розумінні можемо вмістити Бога. Ми не залишені  і не забуті Ним у своїй гордій гріховності. По милості Божій, ми маємо змогу з’єднуватись з Ним в Таїнстві Євхаристії, Таїнстві Таїнств,  установленому самим Господом нашим Ісусом Христом  на Таємній вечері. Не випадково святий Симеон Новий Богослов називає  усіх християн  - сповненими Духом Святим.

Але для цього мало самого лише бажання причаститись. Важливо, щоб людина приклала максимум зусиль й прийшла до такого стану, коли вона не зможе  повторювати свої минулі гріховні вчинки, а якщо й повторила, то повинна глибоко усвідомлювати своє недостоїнство.  Звичайно, всі ми грішні й завжди не готові до цього великого Таїнства. Але й залишати себе без цієї благодаті не варто. «Святе святим» - промовляється священиком на Божественній Літургії. Так от «Святе»  є, і Христос нас завжди чекає, як чекає молодий  свою наречену. Чекає безкінечно, а тому  літургійне «святим» - це справа всього нашого життя, коли ми насправді відчуємо, що це найкраще й найперше наше свято, свято і душі і тіла.

Що ж, дорогі во Христі отці, брати та сестри, ми можемо  й повинні зробити для того, щоб з Божою допомогою досягти цих високих цілей? Що нам допоможе в цьому?

Для цього ми знову повертаємось до Святої Діви. Крізь віки доходить до нас Її приклад. Молитва та піст, щоденне читання Святого Письма  й численні добродійства стали для Неї  тими сходинками до святості, що підняли Її в очах Божих вище всіх людей.

Ще на одній думці  важливо зосередити увагу. На тому - як самі батьки Діви Марії змогли, з однієї сторони - виховати таку доньку, а з іншої – як вони, сповнені глибокої віри, віддаються на волю Божу, щодо їхньої довгожданої єдиної дитини. І здавалося б перше – це набагато легша й більш розповсюджена у наші дні тенденція. Проте, аналізуючи духовно-моральний  стан сучасної молоді, помітно, що навіть перша тенденція  залишається тільки мрією, не говорячи вже про повну відданість волі Божій на прикладі святих богоотців.

Часто людину порівнюють з губкою, яка може всмоктувати в себе всю навколишню інформацію – як позитивну, так і негативну. В цьому сенсі можна сказати, що діти являються губками найвищої якості. А тому батькам треба дуже ретельно стежити за ними, за їхнім духовно-моральним станом і прививати своїй дитині правильне  відношення до гріха. Особливо - до трьохрічного віку.

Часто буває, що  вся проблема зосереджена не лише в дітях, а й в батьках. А тому підходити батькам до цієї проблеми потрібно зважено  і всесторонньо. Тільки так ми зможемо стати  дбайливими  батьками,  або вдячними  дітьми.

Отож, дорогі во Христі отці, брати та сестри, давайте ж, керуючись насамперед  вірою, надією і любов’ю,  надихаючись прикладом святої сім’ї богоотців  Іоакима та Анни, будемо якомога більше наполегливо працювати над собою для  духовно-морального вдосконалення та змоги  прийняти  Самого Христа в Таїнстві Євхаристії і стати новим творінням Божим. Амінь.